Az elmúlt években folyamatosan nőtt a telepített napelemes rendszerek száma, a növekedésnek az otthonfelújítási támogatás további lendületet adhat.
A napelem-telepítés mozgatórugói
Az E.ON Hungária Csoport online felmérése szerint a napelemes rendszer telepítését tervező válaszadók több mint fele (58 százalék) megtérülő beruházásnak tartja és hosszabb távon azt reméli, hogy csökkenteni vagy akár teljesen fedezni tudja majd áramköltségét. Az eddigi tapasztalatok alapján egy 25-30 négyzetméter árnyékmentes tetőfelületre elhelyezett rendszer nagyjából képes fedezni egy átlagos magyar háztartás egész éves villamosenergia-fogyasztását. A beruházás 7-9 év alatt megtérül és még évtizedekig szolgálja az ügyfeleket. A kérdőív kitöltőinek a gazdaságosság mellett csaknem ugyanennyire fontos szempont a fenntartható jövő és a környezettudatosság is (55 százalék), míg 23 százalékuk a jelenleg rendelkezésre álló támogatások miatt gondolkodik napelem-telepítésben a közeljövőben.
Nem csak a fiatalokat érdekli a napelem
A kutatás adatai szerint minden korosztály nyitott arra, hogy napelemmel fedezze villamosenergia-ellátásának egy részét, nem csak a zöld témák iránt fogékony fiatalok. Érdekesség, hogy különösen sokan (48 százalék) terveznek napelemet az 55 évesnél idősebb válaszadók közül.
A kutatásból az is kiderült, hogy a napelemes rendszert tervező válaszadók több mint fele a szolgáltatók weboldalairól, információs anyagaiból tájékozódik. Az E.ON Solar oldalán (http://eon.hu/solar) a napelemekkel kapcsolatos általános információk mellett a termékek műszaki-technikai paramétereiről, a támogatási lehetőségekről és a telepítés folyamatáról is minden információt megtalálnak az érdeklődők.
Fontos a szakértelem és a megbízhatóság
Mind a már napelemmel rendelkezők, mind a beruházást tervezők körében a szolgáltató kiválasztásánál a legfontosabb szempont az, hogy a telepítéshez kapcsolódó teljes ügyintézés egy kézben legyen. A válaszadók zöme emellett a cég megbízhatósága és szakértelme alapján dönt. A napelemes szolgáltatók ismertségének a listáját a megkérdezettek körében az E.ON vezeti, sőt, az élbolyban található még az ELMŰ enHome üzletága is, amely immár az E.ON Solar részeként folytatja tevékenységét. Egyesítve a két energiacég szakértelmét és megbízhatóságát, a jövőben egy kézben, hatékonyabban működik a napelemes piac két meghatározó szereplője. A meglévő ügyfeleknek az összeolvadás semmilyen extra teendőt nem jelent. Az E.ON Solar termékét választó ügyfeleknek a helyszíni felmérés után a rendszer megtervezését, engedélyeztetését, kivitelezését is az E.ON szakértő csapata végzi. A felszerelt napelemekre pedig 12 év gyártói és 25 év teljesítménygaranciát nyújt a vállalat.
Napelem? Támogatással!
A kutatás rámutatott, hogy a napelemmel már rendelkezők zöme (61 százalék) önerőből finanszírozta a telepítést, és mindössze 21 százalékuk vett igénybe hitelt, 15 százalékuk pedig támogatást. Ezek az arányok a jövőben jelentősen átrendeződni látszanak: a tervezők elsöprő többsége (58 százalék) ugyanis támogatás vagy kedvező hitel igénybevételét fontolgatja a beruházáshoz. Közülük sokuknak kedvezhet a napelemek telepítésére is igénybe vehető, 50 százalékos, vissza nem térítendő otthonfelújítási támogatás. Az önerőből finanszírozott telepítést mindössze a válaszadók kevesebb mint 20 százaléka választaná.
A Google keresési adatai alátámasztják az E.ON felmérésének eredményeit, a „napelem támogatás” keresőszavak kombinációját 2020 szeptemberében kiugróan sokan ütötték be a Google keresőjébe, majd októbertől folyamatos növekedés figyelhető meg a szókapcsolat keresési statisztikáiban. Az analitikából az is látszik, hogy a dunántúli megyékben nagyobb az érdeklődés a napelemes rendszerek iránt.
Az E.ON Solar a megnövekedett ügyféligényekre reagálva mind az adminisztratív, mind az engedélyezéssel foglalkozó, mind a kivitelező csapatát is bőv��tette az idén, hogy meglévő és leendő ügyfeleit a lehető legjobban ki tudja szolgálni, átvállalva a teljes ügyintézést.
„Néhány évvel ezelőtt még valamiféle utópiának számított, amikor fenntartható városokról beszéltünk, és azt mondtuk, hogy az e-mobilitás, a napenergia, az egyéb energiahatékony megoldások át fogják törni a korlátokat és a hétköznapjaink részévé válnak. Örömmel látjuk, hogy a magyarok egyre inkább zöld megoldásokban gondolkodnak és velünk együtt, közösen tenni akarnak a fenntartható jövőért” – mondta Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Csoport igazgatóságának tagja.
A kutatásból az is kiderült, hogy a már napelemmel rendelkező válaszadók rendkívül elégedettek voltak a kiválasztott szolgáltatóval és a telepítés folyamatával is. 10-es skálán átlagosan 9-esre értékelték az előbbi szempontokat és azt is, hogy a napelemes rendszer beváltotta-e az előzetes várakozásaikat.