Hamarosan újjászületik a pesti Duna-part

Hamarosan újjászületik a pesti Duna-part

Számos szakmai egyeztetést követően 2021. március végén elindult a pesti belvárosi Duna-part felújításához szükséges, kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzés. A RAK-PARK projektnek köszönhetően egy vonzó, sokszínű, pihenésre és színvonalas kikapcsolódásra alkalmas Duna-parttal gazdagodhat a főváros.

A Budapesti Közlekedési Központ 2021. március végén elindította a közbeszerzés folyamatát, ezzel hivatalosan is elkezdődött a Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti felújításának utolsó tervezési fázisa. A nyertes ajánlattevő feladata az lesz, hogy elkészítse a Duna-part említett szakaszának módosított felújítási tervdokumentációját, elkészítse a kiviteli terveket, valamint megszerezze az építéshez szükséges engedélyeket.

A Főváros tavaly többször is hosszabb időre megnyitotta a pesti alsó rakpartot a gyalog és kerékpárral közlekedők számára, és ehhez kapcsolódóan online kérdőívet indított a rakpartok jövőjéről. A mintegy 3500 válaszadó 75 százaléka szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene legyen, és csak 21 százalék szerint az autós közlekedés biztosítása. Még a jellemzően gépkocsival közlekedők 53 százaléka is a kikapcsolódást jelölte a rakpartok elsődleges szerepének, míg az autóval nem közlekedőknek 91 százaléka gondolta ezt hasonlóan. A válaszok alapján a rakpart megújítása során a legnagyobb igény a Dunára telepített stégek mellett több zöldfelületre, árnyékot adó fára és pihenőhelyre (89 százalék), a kerékpározásra és rollerezésre alkalmas felületek kialakítására (79 százalék), és akadálymentes rakpartra (82 százalék) van szükség.

Tavaly novemberben 24 civil szervezet a főpolgármesternek írt nyílt levélben kérte a városvezetést, hogy biztosítsa a pesti alsó rakpart átmenő gépjárműforgalomtól mentes kialakítását a soron következő felújításkor. Az aláírók egyetértettek azzal, hogy a most meghozandó döntés meghatározó lesz a következő évtizedekre, ezért azt támogatták, hogy a rakparton a belváros szerves részét képező, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett közpark jöjjön létre.

A RAK-PARK projekt célja, hogy felülvizsgálja az évtizedek óta változatlan forgalmi rendet és a térségben található közterületek funkcióit. A fejlesztéssel javulnak a kerékpáros és a gyalogos közlekedés feltételei, illetve kicserélik a leromlott állapotú burkolatokat is. A projektben szem előtt tartják a környezetvédelmi szempontokat, ezért több zöldfelületet alakítanak ki, ezzel vonzóbbá téve a rakpartnál lévő közterületeket.

Közös cél a Duna-part fejlesztése

A RAK-PARK projekt megvalósításában a Főváros, a kormány, illetve a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) partnerként tekint egymásra. A közbeszerzés kiírását megelőzően Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK, illetve a BFK folyamatosan egyeztetett a projekt műszaki tartalmáról, emellett a rakpartok fejlesztésének megvalósítását Magyarország Kormánya átvállalta a Fővárosi Önkormányzattól. Az egyeztetéseknek köszönhetően immár minden lehetőség adott ahhoz, hogy mindenki számára megfelelő módon újuljon meg a pesti alsó rakpart belvárosi szakasza. Örvendetes, hogy a főváros, a BKK és a kormányzat célja is az, hogy a pesti alsó rakparton csökkenjen az autók dominanciája.

A RAK-PARK terveinek elkészítésére a Fővárosi Önkormányzat még 2015-ben hirdetett építészeti tervpályázatot. A beruházás engedélyezési tervei 2018-ban elkészültek, amelyeket most felülvizsgálnak, aktualizálnak. A jóváhagyott kiviteli tervdokumentáció várhatóan 2022 nyarára készül el. A kivitelezési munkálatok pedig tervezetten két ütemben – 2023 őszére, majd 2024 nyarára – fognak befejeződni.

A borítókép forrása: Nyirő Simon / BKK

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.