A drónipar az elmúlt két év egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a világban, a szórakozáson, kedvtelésen túl egyre több területen ismerik fel az alkalmazásában rejlő, folyamatosan megnyíló újabb és újabb lehetőségeket. Legyen szó forgalomirányításról, áruszállításról, ipari berendezések működésének emberi, és sok esetben veszélyes ellenőrzésének kiváltásáról.
A mentődrónok ma már életeket mentenek, egy baleset vagy egy természeti csapás következményeinek gyors felmérésében vagy a mentéshez szükséges eszközök helyszínre szállításában is tudnak segíteni. Ezen túlmenően az életkörülményeink, az életminőségünk javításában is komoly szerepet játszanak. Gondoljunk csak arra, hogy a zsúfolt városokban megoldhatják a sürgősségi gyógyszerszállítást, vagy a mezőgazdaságban sokkal célzottabban juttathatják el a növényvédő szereket, ezzel is csökkentve a környezet vegyi anyag terhelését
– sorolta Pál Károly, a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke azokat a területeket, amelyek folyamatosan új, korábban elképzelhetetlen lehetőségeket kínálnak az ágazat fejlődésére.
Nem játék
Nemcsak a robbanásszerűen fejlődő ipari felhasználásuk nyújt újabb távlatokat, a drónok terjedése kitágítja a hobbi felhasználók lehetőségeit is. Fontos észben tartani, hogy amennyiben a pilóta nélküli eszköz meghaladja a 120 grammot, vagy rendelkezik adatrögzítővel, vagy a távpilótától messzebbre repül, mint 100 méter, akkor már drónnak, és nem játéknak minősül, és az ilyen eszközökre is a 2021. februárjától életbe lépő új szabályok vonatkoznak.
Jogsi és kötelező – épp úgy, mint az autóknál
A drónok üzemeltetésének szabályai számos területen megegyeznek a gépjárművekre vonatkozó előírásokkal. Itt is szükség van például vizsgára és kötelező felelősségbiztosításra. Bár a repülési szabályok betartásával a drónbalesetek elkerülhetőek, van példa rá, hogy kárt okoz egy ilyen eszköz, akár egy műszaki hiba miatt. Ilyen volt pár évvel ezelőtt Budapesten, a Lánchídnál egy autó szélvédőjét betörő drón esete is. A Groupama Biztosító évek óta együttműködik a Drónpilóták Országos Egyesületével annak érdekében, hogy a drónokra vonatkozó kötelező felelősségbiztosítási konstrukcióját az iparág hazai fejlődéséhez, valamint a jogszabályi változásokhoz igazítsa.
A felelősségbiztosítás a drónok esetében is az okozott kár megtérítését, az üzembentartó, illetve a kárt elszenvedett személy biztosítási védelmét szolgálja. A pilóta nélküli légi járműveknél is üzembentartói felelősségről beszélünk, vagyis, ha a drón üzemeltetője kölcsönadja valakinek a gépét, akkor neki kell meggyőződnie arról, hogy az adott személynek rendben van-e a „jogosítványa”. Éppen úgy, mintha valaki a kocsiját adja oda egy ismerősének, rokonának
– mondja Balázs András, a Groupama Biztosító Vállalati Vagyon- és Felelősségbiztosítási főosztályvezetője.
A drónvizsga megléte azért is kiemelten fontos, mert a kötelező felelősségbiztosítás csak akkor térít, ha a reptetőnek van érvényes vizsgája. Az üzembentartónak, amennyiben más reptetné drónját, a biztosítás érvényessége miatt is feltétlenül figyelembe kell vennie, hogy a reptető személye az, akinek érvényes drónvizsgával kell rendelkeznie. A hobbicélokra tervezett eszközök használatára vonatkozó vizsga 16 éves kortól tehető le, melyről részletesen írunk keretes írásunkban.
Drónvizsga, jogosítvány hobbi felhasználóknak és profiknak
Drónpilóta alapképzésre és vizsgára Magyarországon a Közlekedéstudományi Intézet weboldalán lehet jelentkezni 16 éves kortól. A tanfolyam ingyenes, viszont a vizsgadíj 4600 forint, melyet az e-Titán rendszerbe bejelentkezve lehet befizetni. A felkészülést online is meg lehet oldani, viszont az elméleti vizsgát személyesen kell letenni a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontban. A jogosítvány megszerzéséhez a 40 feleletválasztós kérdésből álló teszten legalább 30-ra kell helyes választ adni. Ez a vizsgabizonyítvány az A1-es és az A3-as kategóriában, alapvetően hobbicélokra tervezett eszközök használatára, úgynevezett nyílt műveletek végrehajtására jogosít fel lakott területen kívül, attól legalább 150 méterre és legfeljebb 120 méteres magasságban.
Ezt a vizsgát a hivatásos, üzleti felhasználóknak is le kell tenniük mielőtt tovább lépnének a speciális vagy engedélyköteles műveletekhez szükséges A2-es, az előbbinél komolyabb felkészültséget, tudást igénylő szintre. Aki jól tud németül vagy vállalja a valamilyen fordítóprogram használatával járó bizonytalanságot, Ausztriában, az ottani kijelölt hatóságnál is megszerezheti a jogosítványt.
Mi a teendő drónbalesetnél?
A gépkocsival okozott vagy elszenvedett balesetekhez hasonlóan személyi sérülés esetén azonnal értesíteni kell a mentőket és az illetékes hatóságokat. Minden balesetről, káreseményről értesíteni kell a biztosítót is. Balázs András megjegyezte: a hazai drónipar fejlődésével és a szabályozás finomodásával egyre fontosabbá válik a használat jellegéhez igazított és a jogszabályoknak minden részletében megfelelő drón felelősségbiztosítási konstrukció kiválasztása. Akár a földön, akár a levegőben.