A gyalog is könnyen elérhető távolságban lévő személyautókból álló free-floating autómegosztásnak több tényező miatt is alacsonyabb a környezeti terhelése, mint a saját tulajdonú gépkocsiknak. Mivel utóbbiak közül négy-hat járművet is képes kiváltani egy közösen használt autó, ez érzékelhetően enyhíti a nagyvárosi forgalom intenzitását.
A car sharing olyan üzleti modellen alapul, amely a járművek intenzív használatára épül: a megosztott gépkocsik idejük jó részében mozgásban vannak, emiatt kevesebb időt töltenek a parkolókban. Ez a tény, illetve a saját tulajdonú gépjárművek kiváltása együttesen azt eredményezik, hogy több lesz a szabad parkolóhely, miközben ezekkel az autókkal jóval észszerűbben közlekedünk: csak a valóban szükséges távolságokat tesszük meg, így összességében csökken a településeken belül leautózott kilométerek száma. Mindezeken túl a free-floating autómegosztás remekül illeszkedik a közösségi közlekedés kialakult lokális rendszereibe: a több mint 300 budapesti Share Now autó bármelyik városlakó számára pár perc alatt elérhető és a hét bármely órájában kínál közlekedési alternatívát a több mint 90 négyzetkilométeres zóna területén élők vagy dolgozók számára, miközben a járművek az egész országban használhatóak.
A fővárosi autómegosztási piacon megkerülhetetlennek számító, Budapest mellett további 15 európai nagyvárosban aktív Share Now újabb lépésre szánta el magát annak érdekében, hogy tovább csökkentse szolgáltatásai környezetre gyakorolt hatását: mostantól az OMV klímasemleges üzemanyagkártyáját használja az autók tankolásához, minden megvásárolt liter üzemanyag szén-dioxid-kibocsátásának automatikus ellensúlyozása érdekében. Ebben az OMV partnere a 2006-ban Münchenben alapított ClimatePartner, amely már 30 ország 1500 vállalatát vonta be globális szén-dioxid-kompenzációs kezdeményezéseibe. Ezek kapcsán a ClimatePartner több erdővédelemmel, szélenergiával, valamint biomassza-hasznosítással kapcsolatos nemzetközi projektet valósít meg, és az elvárt klímastratégiai szempontok mellett munkalehetőséget, megélhetést teremt a helyieknek, megfelelve ezzel az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaiban (SDG) meghatározott célkitűzésnek.
A klímavédelem nem csupán regionális probléma, de jelentős globális kérdés is. A nagyvárosok zsúfoltságát, közlekedési problémáit enyhítő free-floating megoldások a helyi levegőminőségnek is jót tesznek, ugyanakkor a mostani lépéssel még többet teszünk a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, a globális felmelegedés hatásainak ellensúlyozása érdekében
– hangsúlyozza Buday Bence, a Share Now Magyarország ügyvezető igazgatója.
A szakember szerint kétségbevonhatatlan az autómegosztás hozzájárulása az elektromos mobilitás robbanásszerű fejlődéséhez – a Share Now mintegy 11 ezres európai flottájából 2900 elektromos meghajtású. Eközben Budapesten már három különböző, teljesen elektromos meghajtású modell érhető el: a felhasználók már eddig is használhatták a BMW i3 és smart elektromos autóit, mostantól pedig további 30 elektromos MINI-t is vezethetnek a Share Now flottájában.
Ugyanakkor a teljes áttöréséhez számos tényezőnek kell még érdemben változnia. Ezzel az ügyvezető elsődlegesen a háttérinfrastruktúra alulfejlettségére utalt, amely a töltők sűrűségét és a töltési sebességet tekintve sincs maradéktalan összhangban a városi emberre jellemző életritmussal. Ráadásul a járművek és főleg az akkumulátorok gyártási és hulladékkezelési technológiája sem jutott még el arra a szintre, hogy az elektromos autók teljes életciklusukat figyelembe véve egyértelműen környezetbarátabb megoldásnak számítsanak globálisan, mint a legszigorúbb emissziós normákat teljesítő belsőégésű motorokkal szerelt társaik – teszi hozzá Buday Bence.
Szerinte jól mutatja az autómegosztás létjogosultságát, hogy miközben a pandémia teljesen átformálta a mobilitási szokásokat az egész világon, Európában megélénkült a kereslet a városon belüli közlekedés rugalmas, biztonságos és bárki számára elérhető formái iránt.