Hat év és félmillió aktív felhasználó a BKK FUTÁR mérlege

Hat év és félmillió aktív felhasználó a BKK FUTÁR mérlege

Több mint hat éve, 2014 októbere óta szolgálja a fővárosi közösség közlekedést használókat a FUTÁR. Az elmúlt években nagyon megkedvelték az utasok a XXI. századi rendszert, ezt bizonyítja az is, hogy idén januárban 1,2 milliónál is több utazást terveztek meg az alkalmazással, és koronavírus-járvány alatt is közel félmillióan használják aktívan a különböző felületeteket, köztük az okostelefonos applikációt.

Nagy mérföldkő volt 2014 októbere a fővárosi közösségi közlekedésben: ekkor helyezték üzembe a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszert azaz a FUTÁR-t, amely jelentősen megkönnyíti a budapesti közlekedők életét. Egy világszínvonalú, az évtized legjelentősebb közlekedési fejlesztése valósulhatott meg a fővárosban, amikor az elavult utastájékoztatási rendszert leváltotta az új. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, 24 órás felügyeletét, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy az elmúlt években szinte mindenki, aki Budapesten közlekedik találkozott valamilyen szinten a FUTÁR-ral. Jól teljesít az alkalmazás is, az okostelefonos applikáció jóval több mint egymillió letöltést tudhat maga mögött. Bár az elmúlt egy évben a koronavírus-járvány miatt jelentősen visszaesett az utazások száma a fővárosban, a közösségi közlekedést használók továbbra is előszeretettel használják a FUTÁR-t: csak januárban 1 211 350 alkalommal az alkalmazással tervezték meg útjukat. A FUTÁR népszerűségét igazolja az is, hogy az elmúlt hónapban több mint 450 ezer aktív felhasználója volt a rendszernek. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik-negyedik budapesti rendszeresen használja az applikációt.

Bár a fővárosiak jelentős része a közterületi kijelzőkön, a járműveken és az applikáción keresztül találkozik a FUTÁR-ral, valójában ettől sokkal összetettebb feladatok zajlanak a háttérben. A BKK forgalomirányító Központjában a FUTÁR-nak köszönhetően a diszpécserek állandó kapcsolatban vannak a járművezetőkkel, és folyamatosan látják azt is, hogy az egyes járművek merre járnak. Ennek köszönhetően azonnal be tudnak avatkozni, hogy az utasok a lehető legkevesebb fennakadást tapasztalják egy esetleges forgalmi zavar során.

A főváros forgalmasabb csomópontjainál összesen 300 utastájékoztató berendezés működik a nap 24 órájában. A kijelzőkön található információkról a beépített hangszórókon keresztül hangos utastájékoztatást is ad a rendszer, hogy a látássérült utasok is könnyedén tájékozódjanak. A metróaluljárókban monitorokon, a felszíni megállókban pedig tartóoszlopokra szerelt kijelzőkön lehet nyomon követni a közösségi közlekedési információkat. 

A FUTÁR jelenleg is a nap 24 órájában üzemel, kapcsolatot teremtve ezzel az utasok és a Budapesti Közlekedési Központ között. Annak érdekében, hogy még hatékonyabban tudják igénybe venni a fővárosban közlekedők a társaság szolgáltatásait, a szakemberek folyamatosan felügyelik a rendszert, egy esetleges rendellenesség esetén pedig azonnal megkezdik a hiba kijavítását. 

Rendkívül fontos az innováció is: bár a FUTÁR egy korszerű és modern rendszer, amely mindenben megfelel a XXI. század elvárásainak, a lehetőségek bővülésével, az eszközök természetszerű elavulásával és elhasználódásával számolni kell. A BKK munkatársai minden tőlük telhetőt megtesznek annak érdekében, hogy a FUTÁR ne csak a ma, hanem a jövő igényeinek is megfeleljen.

A borítókép forrása: Tóth Marcell / GazMag

A tartós hőség megterheli a szervezetet, különösen veszélyeztetettek a kisgyermekek, az idősek, a várandósok, valamint a szív- és érrendszeri betegséggel élők. A legmagasabb szintű hőségriasztást július 18-ig hosszabbította meg az NNGYK és a Katasztrófavédelem.

Az angol labdarúgó-válogatott utolsó pillanatban szerzett góllal hátrányból fordítva 2-1-re legyőzte a holland csapatot a németországi Európa-bajnokság Dortmundban játszott szerdai elődöntőjében. Kifejezetten nagy iramban kezdődött a mérkőzés, a várakozásoknak megfelelően valamelyest a hollandok voltak aktívabbak. Ugyan nagy helyzet nem volt a meccs elején, az Oranje mégis vezetést szerzett Simons egyéni villanásának köszönhetően, ugyanis labdaszerzése után egy pontos lövéssel maga is fejezte be az akciót. Hátrányban nagyobb sebességi fokozatba kapcsoltak az angolok, akik 11-esből hamar egy...