Csomagkézbesítőkké válnak a tömegközlekedők Bécsben

A legtöbben munkába jövet-menet vinnének el egy-egy kisebb csomagot, amit a megállókban lévő csomagboxból vennének fel és oda is kézbesítenének. Háromnegyedük némi ellentételezést is elvár a futárkodásért.

Tavaly 113 millió csomagot rendeltek interneten a bécsiek. Hogy mérsékelni lehessen az ezzel kapcsolatos gépjármű-forgalmat és dugókat, a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien azzal az ötlettel állt elő, hogy akár az utasai is szállíthatnák a csomagokat. Így 20 százalékkal lehetne csökkenteni a csomagszállítással kapcsolatos üvegházhatású gázok kibocsátását.

A Wiener Linien és a Frauenhofer Austria kutatóintézet nemrég megvalósíthatósági tanulmányt készített arról, hogy hajlandóak lennének-e egyáltalán az utasok a futárkodásra, és ha igen, milyen feltételekkel. A felmérésben több mint hatezren vettek részt és pozitívan fogadták az ötletet. A legtöbben reggel hat és kilenc, illetve délután öt és este nyolc óra között vállalnák a futárkodást.

A csomagot az indulási megállóban lévő csomagboxból vennék fel és az érkezési megállóban lévő boxba kézbesítenék. Mivel csúcsidőben futárkodnának, csak kisebb csomagokat tudnának magukkal vinni. A megkérdezettek nyolcvan százalékát nem érdekli, hogy mit szállítanak, háromnegyedük pedig elvárna némi ellentételezést a szolgálataiért. A Wiener Linien most azt vizsgálja, hogy mi lehetne ez a díjazás.

A következő fázisban – nyár elején – már a gyakorlatban is kipróbálnák az ötletet, hogy teszteljék, milyen formában lehet a legjobban megvalósítani.

Szélesebb járdák, több zöld, nagyobb biztonság – három bécsi kerület átfogó fejlesztési tervet készített a gyaloglás ösztönzésére. Az első projektek már idén elindulnak.

A Bécsi Orvosi Egyetem új kutatásának eredményei alapján 75 százalékban egészségtelen élelmiszereket reklámoznak az influenszerek. Ez főként a magas só-, cukor- és zsírtartalmuk miatt nem felelnek meg a WHO gyerekeknek szóló reklámokat szabályozó előírásainak.