Feltérképezi a zöld reklámhirdetéseket a GVH

Feltérképezi a zöld reklámhirdetéseket a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal átfogó piacelemzést készít képet arról, milyen eltérések tapasztalhatók a különféle környezetvédelmi és zöld reklámüzenetek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között.

A klímaváltozás káros hatásainak mérséklése, a fenntartható gazdaság és életmód elérése létkérdés a társadalom jövője szempontjából. Az állami szintű intézkedések mellett a fogyasztói tudatosság szerepe is kiemelkedő, hiszen hatással van az energiafelhasználásra, a hulladéktermelésre, a szén-dioxid-kibocsátásra és a földhasználatra is. Bár egy-egy fogyasztó döntésének hatása önmagában elenyésző, a Föld nyolcmilliárdos népességének összesített hatása óriási.

A megfontolt és helyes fogyasztói döntésekhez hiteles információkra van szükség. A fogyasztóvédelmi jogkörrel rendelkező versenyhatóságok (így az Európai Unióban Magyarország mellett Belgium, Bulgária, Dánia, Finnország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Málta, Németország és Olaszország versenyhivatalai) ezért kiemelt figyelemmel kísérik a vállalati kommunikációkban megjelenő úgynevezett zöld állításokat, mivel a tisztességtelenül eljáró vállalkozások állításai és logói érdemben tudják befolyásolni a fogyasztók ügyleti döntéseit, így torzíthatják a piaci versenyt.

A probléma sajnos Magyarországon is jelen van, azonban megfigyelhetők pozitív vállalati törekvések is, amelyek a tisztességes zöld kommunikációra, illetve a reklámüzenetek és fogyasztói értelmezésük szinkronba hozására irányulnak. A vállalati oldalon elindult folyamatok erősítése kiemelt fontosságú a versenyhatóság részéről, ezért a hivatal úgy döntött, hogy piacelemzést indít a környezetvédelemre alapuló zöld reklámállítások kialakításának és fogyasztói értelmezésének feltérképezésére.

A várhatóan 2023 nyarán lezáruló vizsgálat során a nemzeti versenyhatóság feltárja, hogy a vállalkozások jelenleg milyen jellemző jelöléseket és állításokat alkalmaznak a zöld reklámüzeneteikben, ezek pedig hogyan hatnak a fogyasztói percepcióra és a vásárlási hajlandóságra. A GVH célja, hogy az eljárás lezárásakor felvázolhassa, milyen tényezőkre érdemes a jogalkotónak figyelnie egy igazolható, ellenőrizhető, a fogyasztó számára hiteles állítás- és jelölésrendszer kialakításakor (vagy a meglévő rendszerek finomhangolásakor).

A piacelemzés részleteit tartalmazó hirdetmény a Gazdasági Versenyhivatal honlapján érhető el.

Magyarország 20 évvel ezelőtt csatlakozott az Európai Unióhoz. A csatlakozás évfordulóját évek óta futóversennyel ünneplik Budapesten, a rendezvényév évre rengeteg embert mozgat meg. A 20 kilométeres távot egyéniben és csapatban is teljesíteni lehetett.

Idén is közel háromszáz bor szállt ringbe a Budapest Airport bora címért. A második alkalommal kiírt verseny öt győztesét a vállalat a legfontosabb partnereivel közösen, vakkóstolás keretében választotta ki.

A Budapesti Értéktőzsdén is érződött az egész Európára jellemző kedvezőtlen befektetői hangulat. A BUX eséséből a főbb részvények többsége is kivette a részét.